کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 1 ماه و 10 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 9 ماه و 22 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

تاثیرهنر بر کودکان

1391/2/23 10:06
نویسنده : ماماني
1,625 بازدید
اشتراک گذاری
 

 

 

با این که هنر همیشه جنبه تفریح جانبی داشته، ‌اما در حقیقت نقشی کلیدی در یادگیری و پیشرفت کودکان دارد. شاید تعجب کنید اگر بشنوید که مثلاً ‌همین نقاشی کشیدن ساده کودکان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در آنها،‌پیشرفت مهارت های ظریف حرکتی، ‌آماده شدن برای یادگیری خواندن و تقویت قدرت تحلیل شان می شود. این گفته دکتر کنت و سن است که راجع به نقش مغز در آفرینش هنر تحقیق می کند. همین طور موسیقی می تواند به یادگیری ریاضی و توانایی خواندن کمک کند. حرکات ریتمیک باعث سلامت جسمی می شود و هنر نمایش به بالا رفتن دامنه لغات کودکان کمک می کند. هنر همچنین باعث می شود بچه ها احساسات خود را درست کنترل کنند و زندگی اجتماعی بهتری داشته باشند.
به گفته دکتر ژوزف پیرو، استاد دانشگاه لانگ آیلند:« هنر به کودکان کمک می کند تا بدون شکست بهتر خطر کنند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. ثبت نام در کلاس های هنری مختلف پرهزینه است اما شما می توانید با هزینه کمی این فعالیت ها را در خانه خود و با وسایل در دسترس امتحان کنید و زمانی پر از نشاط را در کنار دلبندتان بگذرانید.

هنرهای تجسمی

سالیان سال است که بچه ها کاغذها ( و شاید دیوارها!) را خط خطی کرده و با انگشت رنگ آمیزی می کنند اما اخیراً محققان به تاثیرات دامنه دار آنها پی برده اند.
دکتر واسُن طی تحقیقات متعددی دریافته است هنرهای تجسمی قسمت های مختلفی از مغز بچه ها را فعال می کند؛‌ قسمت های مربوط به تصمیم گیری مغز،‌حرکات بدنی و حافظه و توجه به جزئیات که یکی از اجزای اصلی در مهارت های مربوط به خواندن هم هست.

برای یک تا سه ساله ها، ‌نقاشی با پودینگ:

مقداری پودینگ را در ظرف های مختلف تقسیم کنید و یک قطره رنگ خوراکی به هر کدام اضافه کنید. لباس هایی که کثیف شدن شان برای تان اهمیتی ندارد به تن فرزندتان کنید یا حتی اجازه دهید بدون لباس نقاشی بکشند ( نگران نباشید‌، بعداً‌ با یک حمام همه چیز مرتب می شود!). یک سفره پهن کنید و هنرنمایی فرزندتان را به تماشا بنشینید!
نکته خوب در استفاده از پودینگ،‌ خوراکی بودن آن است و نگرانی بابت تجربه های چشایی کودک تان نیز نخواهید داشت.
حین نقاشی می توانید ترکیب رنگ ها را هم نشان دهید و با هم معجزه کنید: قرمز + آبی = بنفش

برای سه تا پنج ساله ها، ‌معرق کاری با ماکارونی:

در ظرف های مختلف،‌ رنگ های خوراکی متفاوتی بریزید و به آنها آب و ماکارونی فرمی اضافه کنید. چند لحظه صبر کنید تا ماکارونی ها رنگ بگیرند. آنها را در سینی بریزید تا خشک شوند. وسط یک تکه کارتن را به شکلی که دوست دارید ببرید به طوری که شبیه قاب عکس شود. وسایل را در اختیار فرزندتان بگذارید تا ماکارونی ها را به کارتن بچسباند و آن را تزیین کند. حالا یک قاب عکس زیبا از هنر فرزندتان دارید.
فعالیت مذکور علاوه بر این که مهارت های ظریف حرکتی را تقویت می کند این را نیز می آموزد که با هر چیزی می توان اثری هنری خلق کرد. همین طور بچه ها تمرکز کردن بر کاری را از ابتدا تا انتها می آموزند،‌ مهارتی که بعدها در ریاضیات،‌خواندن و حل مسائل پیچیده به آن احتیاج پیدا می کنند.

برای پنج تا هفت ساله ها‌، نقاشی در ابعاد واقعی خود:

کاغذ بزرگی به ابعاد فرزندتان تهیه کنید یا کاغذهای کوچک را از پشت به هم بچسبانید و به اندازه مورد نظر برسانید. از فرزندتان بخواهید روی کاغذ دراز بکشد و اطراف بدنش را خط بکشید تا قالبی از بدنش روی کاغذ درست شود. حالا از او بخواهید تا جزییات را تکمیل کند؛‌ مو،‌ صورت،‌ لباس و ... حتی برای بچه های بزرگ تر می توان اسکلت و اعضای داخلی بدن را هم امتحان کرد یا هر چیز که فرزندتان دوست دارد و برایش لذت بخش است. او می تواند جلوی آینه برود تا جزییات لباس یا بدن خود را با دقت بیشتری ببیند و بکشد؛‌ چیزی که باعث تقویت قدرت مشاهده و تمیز دادن جزییات می شود. می توانید حاصل کار فرزندتان را پشت در اتاقش آویزان کنید.

نمایش

نقش بازی کردن در ظاهر؛‌ یک تفریح تمام عیار به نظر می آید،‌اما در حقیقت کمک بزرگی به تقویت قدرت مغز می کند. نمایش مهارت زبانی،‌ دایره لغات و مهارت قصه گویی بچه ها را پرورش می دهد.

برای یک تا سه ساله ها

یک آلبوم عکس های کودک تان در حالات مختلف تهیه کنید و با دیدن هر عکس به او کمک کنید تا آن لحظه ها را به خاطر بیاورد و تا جایی که می تواند از آنها برای تان بگوید. تشویقش کنید همان کارها را تکرار کند. از جزییاتی که مربوط به قوای حسی مختلف می شود،‌استفاده کنید مثلاً‌ توضیح دهید که سیبی که در آن عکس بود‌، چه طعم و بویی داشت. داشتن یک تصویر ذهنی از معنی کلمات،‌ مهارت مهمی برای آغاز «خواندن» است.

برای سه تا پنج ساله ها

اشیای مختلفی را از اطراف خانه جمع کنید و همه را در کیسه ای بریزید. به نوبت آنها از کیسه خارج نموده و سعی کنید به این سوال جواب دهید:« این را چه چیز دیگری می توان تصور کرد؟» مثلاً‌ یک آبکش می تواند کلاه شود با ماسکی روی صورت! به جز این که عکس های بامزه ای با این بازی می توانید از فرزندتان بگیرید،‌ او هم یاد می گیرد که خودش چگونه به تنهایی فکر کند.

برای پنج تا هفت ساله ها:

کتاب مورد علاقه کودک تان را بخوانید در حالی که او حرکات مختلف کتاب را نمایش می دهد. حرکاتی که برایش مشکل است را توضیح دهید؛‌ چگونه می تواند نمایش دهد با دو شخصیت کتاب را انتخاب کنید و بدون نگاه کردن به کتاب سعی کنید صحبت ها و حرکات شان را به خاطر بیاورید و بازی کنید. تماشاگر را فراموش نکنید. حتی خرس های پشمالو و عروسک ها هم می توانند تماشاگران خوبی برای نمایش شما باشند!

موسیقی

به جز ارتباط موسیقی و ریاضیات به جهت داشتن بازه های زمانی مشخص و منظم، ‌محققان دریافته اند که موسیقی به توانایی خواندن در بچه ها هم کمک می کند. در یک تحقیق نشان داده شد بچه هایی که دو بار در هفته به مدت سه سال به کلاس موسیقی می رفتند،‌مهارت خواندن بالاتری نسبت به بچه هایی که در هیچ کلاس موسیقی شرکت نکرده بودند داشتند.

برای یک تا سه ساله ها

حتی بچه های کوچک یک ساله هم گاهی می توانند کلمات را به زبان خودشان تکرار کنند،‌ بعضی از شعرهایی که پرسش و پاسخی هستند ( مثل عمو زنجیرباف) را بخوانید و از آنها بخواهید یا جواب بدهند یا بعد از شما تکرار کنند. این کار باعث تقویت حافظه و قدرت شنوایی کودک می شود.

برای سه تا پنج ساله ها:

با کمک کودک تان با وسایل خانه،‌ وسایل موسیقی ساده بسازید،‌ مثلاً‌ در یک ظرف دردار و پلاستیکی مقداری برنج بریزید و از آن جغجغه بسازید یا در لیوان ها و بطری های شیشه ای مقدار متفاوتی آب بریزید و آرام با قاشق به آنها بزنید. این بازی به راحتی می تواند زمینه ای بر دانش فیزیک باشد!‌ مقدار مختلف آب، ‌نت های متفاوتی می سازد.

برای پنج تا هفت ساله ها:

دو ترانه متفاوت را برای کودک تان پخش کنید و از او بخواهید آنها را توصیف کند و شباهت ها و تفاوت های شان را توضیح دهد. از لغاتی مانند تند و ملایم،‌ با صدای بلند یا آرام،‌ می توان برای توصیف استفاده کرد. در صورت آشنایی قبلی شاید صدای بعضی از سازها را هم بتواند تشخیص دهد. توجه به صداهای یک ترانه، ‌مهارت های زبانی و شنیداری را به شدت افزایش می دهد.

منبع: راه موفقیت - شماره 25
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)