کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 20 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 9 ماه و 1 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

توصیه هایى براى افزایش ضریب هوشى کودکان

1391/2/21 12:53
نویسنده : ماماني
1,131 بازدید
اشتراک گذاری

 

با وجود تاثیر عوامل ژنتیکى در تعیین سطح هوش بچه ها، تازه ترین تحقیقات علمى نشان مى دهند که به کارگیرى روش هاى معین، مى تواند ضریب هوشى و سرعت یادگیرى کودکان را افزایش بدهند. پس اگر دلتان مى خواهد کودکانى با هوش داشته باشید ۹ توصیه زیر را جدى بگیرید.

 

۱) به کودکتان موسیقى بیاموزید.


اگرچه شنیدن صداى طبلى که کودک مى نوازد، همیشه خوشایند و گوش نواز نیست اما به یاد داشته باشید، یادگیرى موسیقى یکى از راه هاى ارتقاى سطح هوشى کودکان است. براساس مطالعات محققان دانشگاه تورنتو، فراگرفتن موسیقى به صورت منظم، در افزایش ضریب هوشى و بهبود عملکرد کودکان در مدرسه موثر است و هر چه سال هاى بیشترى صرف این کار شود نتیجه بهترى حاصل خواهد شد. این بررسى نشان داده است که یادگیرى موسیقى در دوران کودکى، عامل تعیین کننده اى در بالا بردن سطح نمرات کودک در مدرسه و ارتقاى سطح هوشى او در بزرگسالى است. پس براى این که به فرزندتان کمک کنید تا استعداد درونى خود را آشکار کند براى ثبت نام او در گروه هاى موسیقى پیش قدم شوید.


۲) نوزادتان را از شیر مادر محروم نکنید


شیر مادر اولین و در عین حال، اساسى ترین غذاى مغز است. تحقیقات دانشمندان بارها ثابت کرده است که تغذیه با شیر مادر فواید بى شمارى براى نوزادان در حال رشد دارد. شیر مادر مانع بروز عفونت هاى خطرناک در دوران کودکى مى شود و ضرورى ترین مواد غذایى بدن نوزاد را تامین مى کند. محققان دانمارکى دریافته اند که: شیر مادر در پرورش نوزادانى سالم تر و البته باهوش تر کاملاً موثر است و براساس این مطالعات، نوزادانى که به مدت ۹ ماه از شیر مادر تغذیه کرده اند در مقایسه با آن هایى که تنها یک ماه یا کمتر از این مدت از شیر مادر تغذیه شده اند، به میزان قابل توجهى باهوش ترند. نکته آخر این که، تغذیه با شیر مادر اولین سرمایه گذارى براى ارتقاى سطح سلامت کودک است. سرمایه گذارى بنیادینى که سودى درازمدت به همراه خواهد داشت.


۳) فراموش نکنید که عقل سالم در بدن سالم است


بررسى هاى محققان دانشگاه ابلینویز نشان مى دهد که بین میزان تناسب اندام و عملکرد تحصیلى دانش آموزان، رابطه اى مثبت برقرار است. برطبق این مطالعات، شرکت در برنامه هاى ورزشى منظم، باعث تقویت حس اعتماد به نفس، تمایل به کار گروهى و رهبرى در کودکان مى شود. بنابر یافته هاى این پژوهش ۸۱ درصد زنانى که مدیریت شرکت هاى تجارى را برعهده داشتند، در ورزش هاى گروهى مدرسه شرکت مى کردند. بنابراین به جاى این که بعد از شام به سراغ تلویزیون بروند، به فکر پیاده روى یا حتى توپ بازى با کودک خود باشید. او را تشویق کنید تا فعالیت بدنى منظمى داشته باشد و در برنامه هاى ورزشى مدرسه شرکت کند.


۴) فرزندتان را از بازى هاى رایانه ­اى منع کنید


تعجب نکنید: درست است که بازى هاى رایانه اى همیشه مورد انتقاد قرار مى گیرند که خشن هستند و چیزى به کودک نمى آموزند و باعث انزواى آن ها مى شوند، اما این شما هستید که بازى ها را انتخاب مى کنید پس به سراغ بازى هایى بروید که تفکر راهبردى و مهارت هاى برنامه ریزى را رشد مى دهند و باعث تقویت کارگروهى و خلاقیت فرزندتان مى شوند.شرکت هاى تولید کننده اسباب بازى هاى آموزشى (مثل لیب فرانک) مشغول طراحى و تولید بازى هایى هستند که براى رشد ذهنى و حرکتى کودکان مفید باشد. در پژوهش اخیر دانشگاه روچستر، معلوم شد کودکانى که اهل بازى هاى رایانه اى بودند، سریع تر از سایرین نشانه هاى تصویرى را تشخیص مى دادند. در انگلستان هم معلمان به استفاده از بازى هاى رایانه اى در کلاس هاى درسى خود روى آورده اند.


۵) هله هوله، ممنوع!


شکر، چربى هاى ترانس و غذاهاى بى ارزش را از برنامه غذایى کودکتان حذف کنید و در مقابل، به دنبال جایگزین هاى سالم و مغذى دیگر باشید. تغذیه سالم به ویژه در ۲ سال اول زندگى، اثرات شگفت انگیزى بر رشد ذهنى و حرکتى کودکان دارد. به عنوان مثال، هر کودکى براى رشد مطلوب بافت مغزى خود نیاز به آهن دارد؛ چرا که در صورت کمبود آهن، سرعت انتقال تحریکات عصبى کندتر مى شود.  تحقیقات بیانگر آن است که کودکان مبتلا به سوء تغذیه به دلیل اختلال در مقابله با بیمارى هاى عفونى و در پى آن غیبت از مدرسه، از همسالان خود عقب مى مانند. پس به آنچه فرزندانتان مى خورند توجه کنید و منتظر نمرات بهتر او باشید.


۶) کودکتان را کنجکاو بار بیاورید


به اعتقاد کارشناسان، والدینى که کنجکاوى بیشترى نشان مى دهند و فرزندان خود را تشویق مى کنند تا چیزهاى تازه یاد بگیرند و به دنبال ایده هاى جدید و بکر بگردند. درس مهمى به آن ها مى آموزند: «دانش ارزشمند است» پس همیشه از کودک سوال بپرسید، مهارت هاى تازه یادش بدهید و او را به گردش هاى علمى ببرید تا حس کنجکاوى او تقویت شود و بدین ترتیب، خودتان را هم در علایق و تفریحات او سهیم کنید.


۷) برایش کتاب بخوانید


به یاد داشته باشید که این روش، بارها امتحانش را پس داده، اگرچه ممکن است گاهى در روند پرشتاب گرایش به شیوه هاى جدید کم اهمیت تلقى شده باشد. با وجود این، کتاب خواندن مطمئن ترین و در عین حال ارزان ترین راه براى ارتقاى یادگیرى و رشد ذهنى و ادراکى کودکان در سنین مختلف است پس از همان سال هاى نخست زندگى براى کودکان کتاب بخوانید و وقتى بزرگتر شد او را عضو کتابخانه کنید و قفسه هاى خانه را همیشه پر از کتاب نگه دارید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)