کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 1 ماه و 11 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 9 ماه و 23 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

نمونه هایی از بازی های آموزشی براساس نظریه

1391/2/21 12:47
نویسنده : ماماني
1,731 بازدید
اشتراک گذاری
 
 

 

1.      بازی تشخیص رنگ ها

تعدادی قطعات سیاه و سفید را روی میز بگذارید. یکی از قطعات سفید را برداشته و به کودک بدهید تا آن را مشاهده و لمس نماید. سپس از او بخواهید تا از زمان میان قطعات موجود بر روی میز یکی از قطعات همرنگ (سفید) را به شما بدهد. بر روی کلمه همرنگ تکیه کنید تا کودک در هنگام انجام دادن این عمل، مفهوم همرنگ را دریابد. از به کار بردن و نامیدن رنگ در این قسمت خودداری کنید. هرگاه کودک قادر گردید که قطعات سفید را از میان قطعات سیاه جدا نماید آنگاه رنگ های دیگر را به ترتیب در داخل مجموعه قرار دهید و از کودک بخواهید تا بر حسب رنگ آنها را دسته بندی کند. (مهارت فکری - تمیز دادن).

2.    بازی شناخت بزرگتر ها

تعداد قطعات بزرگ و کوچک را آماده کنید. یکی از بزرگترین قطعات را بر دارید،  آن را در کنار کوچک ترین قطعه قرار دهید. به نوآموز بگویید: این یکی بزرگ است ( به قطعه بزرگتر اشاره کنید). از نوآموز بخواهید تا کلمات بزرگ و کوچک را تکرار نماید. سپس از نوآموز را تشویق کنید تا قطعات بزرگ را از میان قطعات موجود انتخاب نماید. (مهارت فکری - مفهوم عینی)

3.   بازی آشنایی با اعضاء بدن

(این بازی مخصوص نوآموزانی است که با اعضاء بدن خود آشنا هستند). دایره ای از نوآموزان را در حالت ایستاده بسازید. خود در مرکز دایره قرار گیرید. با آرامش به نوآموزان بگویید: دست راست خود را بلند کنید - پای چپ خود را لمس کن، و ... شروع بازی به صورت آهسته خواهد بود. اما همزمان با پیشرفت بازی فرمان ها سریع تر خواهند شد. (مهارت فکری - مفاهیم تعریف شده).

4.    بازی آشنایی با پول

تعدادی از سکه های 5 ،10،20،50 ریالی و تعدادی اسکناس های 100، 200،500،1000 ریالی را تهیه فرمایید اگر بتوانید از اسکناس های ساختگی استفاده کنید بهتر است. پول ها را به صورت جدا از هم بچینید و تعدادی اشیاء و خوراکی های هدیه فرمایید . به نوآموز بگویید این سکه 5 ریالی است- سکه 5 ریالی را به او نشان دهید. با این سکه 5 ریالی می توان یک عدد شکلات خرید، حال من 5 ریال به شما می دهم و شما نیز به جای این 5 ریال یک شکلات 5 ریالی را به من بدهید. به تکرار کلمه 5 ریالی توجه فرمایید.

برای تعمیم مفهوم ارزش مبادله ای پول این عمل را با سایر اشیاء و خوراکی ها تکرار فرمایید. در ادامه فعالیت بهتر است از قوطی دور ریختنی که از نظر بهداشتی سالم باشند و میوه ها و خوراکی های در دسترس، مغازه کوچکی ترتیب داده و نوآموز را با خرید و فروش و رابطه داد و ستد آشنا کنید. (مهارت فکری ـ حل مسئله).

5.    بازی نام با رنگ ها

دو رنگ اصلی زرد و آبی را انتخاب کنید. تعدادی از قطعات آبی و زرد - که از لحاظ رنگ یکسان، اما از لحاظ شکل متفاوت باشند. زیرا هدف در این مرحله، نام بردن از لحاظ رنگ است نه شکل -  را روی میز قرار دهید. یکی از قطعات زرد را برداشته و به کودک نشان دهید، از او بخواهید تا قطعه را کاملا لمس و مشاهده کند. آنگاه بگویید: این رنگ زرد است لطفا یک رنگ زرد از روی میز به من بدهید. بر روی کلمه زرد تکیه کنید. پس از آن که کودک رنگ زرد را به شما داد از او بپرسید این قطعه که به من دادی چه رنگی است؟

دقت نمایید که همزمان با پیشرفت کودک در نام بردن رنگ ها، به رنگ های آموخته شده در قبل نیز اشاره کرده و از کودک بخواهید گاهگاهی آنها را مورد شناسایی قرار داده و نام آن ها را بیان کند. (یادگیری اطلاعات – برچسب یا نام).

6.    بازی اسم من چیست؟

به نوآموز بگویید: من پرنده کوچک هستم، خوراک من دانه است، من جیک جیک می کنم، اسم من چیست؟ نوآموز باید نام پرنده را که گنجشک است بیان کند. 

شما می توانید براساس تجربه و آشنایی کودک با میوه ها، اشیاء، مکان ها و... این بازی را تعمیم دهید. (یادگیری اطلاعات واقعیت ها).

7.    بازی عمو زنجیر باف

بچه ها را تشویق کنید دست در دست هم بگذارند و دایره ای را تشکیل دهند. به استثنای اولین و آخرین نفرکه دست هایشان از همدیگر باز است. آن گاه یکی از افراد به عنوان رهبر بازی شعر را خوانده و دیگران نیز به او جواب می دهند. در این هنگام بازیکنان صدای حیوان مورد نظر را تقلید می نمایند و همزمان با تقلید صدای حیوان؛ بدون آن که دست ها را از هم باز کنند  به دنبال رهبر گروه حرکت می نمایند. (یادگیری اطلاعات - اطلاعات سازمان یافته)

8.      تابلو سازی

مقوای ضخیمی را آماده کنید. دانه های متفاوتی از حبوبات رنگارنگ و ماکارونی را تهیه فرمایید. تابلویی را ترسیم کنید. گل، حیوان، و...  .حبوبات رنگارنگ را در اختیار کودک قرار دهید و داخل محدوده تصویر کشیده شده چسبانده و آن ها را جا سازی نماید. در صورت تمایل او را تشویق کنید تا با آبرنگ، گواش، و ... حاشیه تابلو را نقاشی نماید. (مهارت های حرکتی - استفاده از عضلات کوچک و ظریف)

9.    داستان را تمام کن

داستان جدید را برای نوآموز انتخاب کنید. داستان را برای او بیان نمایید. در نزدیکی های پایان داستان و یا در جاهای مهیج،  داستان را متوقف نمایید و  از نوآموز بخواهید تا ادامه داستان را براساس آنچه که شنیده است به پایان برساند. (راهنمای شناختی)

10.    داستان گویی

تعدادی از تصاویر مربوط به یک داستان را در اختیار نوآموز قرار دهید. به او بگویید تا با تنظیم کردن این تصاویر داستانی را بسازند.  به او کمک کنید  تا تصویر ها را به صورت مرتب و مربوط به هم تنظیم نماید و داستانی را بازگو نماید. در صورتی که تصاویر از میان داستان هایی که نوآموز از پیش با آن ها آشناست انتخاب شود، سهولت کار بیشتر خواهد بود. در این فعالیت می توان، مجلات و روزنامه های باطله را در اختیار نو آموز بگذارید واو را به استفاده از عکس ها -  به داستان گوی تشویق نمایید. (راهنمایی شناختی)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)