کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 10 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

تغذيه براي بارداري3

1391/2/4 10:54
نویسنده : ماماني
1,476 بازدید
اشتراک گذاری

تغذيه براي بارداري

 

 

     در دنياي امروز هر مادر بارداري بايد بين سه مورد تعادل برقرار كند . وعده هاي غذايي روزانه كه در خانه پخت مي شود ، مقدار كمي ميان وعده سالم كه بايد مصرف شود و زماني كه براي استراحت به خود اختصاص مي دهد . متاسفانه اغلب مادران بر اين موضوع توافق دارند كه كاركردن به طور كامل يا مراقبت از بقيه فرزندان مشكلي ايجاد نمي كند . با اينكه خوردن و تغذيه صحيح يك امر در حال پيشرفت است اما هنوز به عنوان يكي از مهمترين و اصلي ترين انتخاب براي مادراني است كه مي خواهند بارداري سالمي را طي كنند و نوزاد سالمي داشته باشند .

 

رنگ ها و برنامه غذايي  

 

        خانم باردار بايد در رژيم غذايي خود از انواع ميوه ها ، سبزيجات ، غلات كامل و پروتئين استفاده نمايد . ذكر اين نكته ضروري است كه يك زن باردار بايد روزانه 300 كالري بيشتر از مقدار توصيه شده در هرم استفاده نمايد . واحدهاي غذايي كه بايد مصرف شود به شرح زير است : 9.11 واحد نان ، غلات ، ماكاروني و دانه هاي غلات ( ترجيحا بهتر است نيمي از غلات مصرفي غلات كامل باشد . 3.4 واحد گروه سبزيجات ، 2.3 واحد گروه ميوه جات ، 3 واحد گروه لبنيات ، 2 واحد از گروه گوشت ها ( جمعا معادل 150 گرم ) .

زنان باردار براي تامين نياز هاي تغذيه اي خود بايد از غذاهاي غني از مواد مغذي و ويتامين ها مثل كلم بروكلي ، طالبي ، مركبات ، سبزيجات برگدار ، توت فرنگي ، سيب زميني شيرين ، گوجه فرنگي و كدو حلوايي استفاده نمايند .

چنانچه شما از يك رژيم گياهخواري پيروي مي كنيد بايد به پزشك خود براي تامين نياز ها در اين دوران مشورت كنيد تا شما نياز هاي تغذيه اي كه براي رشد كودك مورد نياز است را بتوانيد تامين كنيد . زيرا مواد مغذي زيادي مثل پروتئين ، منيزيم ، آهن ، سيليسيم و بسياري ديگر از مواد مغذي و املاح در گوشت وجود دارد كه شما با يك رژيم صحيح و اصولي و انتخاب هاي درست غذايي مي توانيد آنها را تامين نماييد .

مايعات فراوان مصرف كنيد

يكي از بزرگترين تغييراتي كه در بدن شما در طي بارداري رخ مي دهد افزايش غيرقابل باور ( 50-40 ) درصدي ذخيره خون است . كه براي رشد كودك لازم است و شما بايد در اين دوران مطمئن شويد كه به اندازه كافي مايعات مي نوشيد و سعي كنيد تا حد امكان از نوشيدن مايعات كافئينه خودداري كند . ما نمي خواهيم شما را بترسانيم كه نوشيدني هاي كافئينه به كودك آسيب مي رساند همان باعث مي شود كه بدن شما به سمت دهيدراته شدن يا كم آبي برود آنهم در زماني كه شما در تلاش هستيد مايعات به اندازه كافي در بدن خود داشته باشيد .

 

 

مواد مغذي مورد نياز در بارداري

 

      مطمئنا شما بايد شرايط سلامت خود و همچنين آزمايش هاي مربوطه را قبل از بارداري بررسي كنيد . ويتامين ها و رژيم غذايي صحيح شانس شما را براي يك بارداري سالم افزايش مي دهد .ريز مغذي ها یي كه در طول دوره بارداري بايد مصرف شوند به شرح زير است :

فولات ( اسيد فوليك ) ، ويتامين D ، آهن ، روي ، كلسيم ، ويتامين C .

اغلب زنان باردار بايد ميزان مشخصي از ويتامين ها را دريافت كنند مگر اينكه پزشك معالج دستور ديگري داشته باشد .

براي مثال فوليك اسيد يكي از مواد مفيد است كه بايد قبل از بارداري مصرف شود و از بروز ناهنجاري هاي مادرزادي مثل نقص لوله عصبي پيشگيري مي كند .توجه به اين نكته ضروري است كه همه ويتامين ها در طول بارداري نبايد مصرف شود خصوصا با دوز بالا مثلا ويتامين A يكي از موارد است . در حقيقت براي مصرف هر نوع دارو بايد با پزشك مربوطه خود مشورت كند . به خاطر داشته باشيد مصرف يك مورد داروي خودسرانه مي تواند بارداري را در معرض خطر قرار دهد . اغلب پزشكان مخصوصا ليستي از داروهاي مجاز در دوران بارداري در اولين ملاقات با خانم باردار به او مي دهند .

 

 

 

وزن

   اضافه وزن در طول دوران بارداري يا هر دوره ديگري موضوعي است كه اغلب زنان را نگران مي كند . بمنظور دوري كردن از بيش خوري راههاي زير توصيه مي شود :

1- بعد از هر لقمه قاشق و چنگال را در بشقاب قرار دهيد و لقمه خود را كاملا بجويد و براي لقمه بعدي مجددا از داخل بشقاب قاشق و چنگال را برداريد .

2- وقتي احساس سيري كرديد خوردن را متوقف كنيد و خود را موظف نكنيد كه بشقاب خود را كاملا خالي كنيد در عين حال شما بايد مطمئن شويد كه مواد مغذي مورد نياز را در طي بارداري بدست آورده ايد . ميانگين افزايش وزن در بارداري 10 تا 15 كيلوگرم است كه البته اين ميزان ممكن است كمتر يا بيشتر نيز توصيه شود كه بستگي به وزن پيش از بارداري دارد .

ويار كي تمام مي شود ؟

   در اوايل بارداري شما ممكن است نتوانيد وعده غذايي صبحانه را هر روز تحمل كنيد البته بعضي از خانم ها در هنگام شب دچار مشكل مي شوند . سعي كنيد تعداد وعده هاي غذايي را بيشتر و حجم آنرا كاهش دهيد غذاهاي نرم مثل موز و پلو راحت تر تحمل مي شوند . ويار در همه افراد وجود ندارد و هميشه نيز به ساعات آغازين روز مربوط نمي شود

پزشكان عقيده دارند رژيم نرم ، وعده هاي غذايي كم حجم و در زمان هاي كوتاه مصرف مكمل هاي حاوي ويتامين ب6 ( طبق نظر پزشك) نيز وجود دارد كه براساس شرايط توصيه مي شود .

سوزش سردل

   سوزش سردل اغلب در ماه هاي آخر بارداري هنگامي كه اندازه بچه بزرگ شده و باعث انقباض مي شود ايجاد مي شود . كه اين عمل باعث اختلال در هضم غذاي خورده شده مي شود كه با اضافه كردن تعداد وعده هاي غذايي و كاستن از حجم آنها ، پرهيز از خوردن غذاهاي اسيدي و دراز كشيدن بعد از خوردن غذا مي توان از اين اتفاق پيشگيري كرد . ( در بعضي مواقع نيز با توجه به نظر پزشك دارو تجويز مي شود . )

غذاهاي غيرمجاز در دوران بارداري  

   مادران باردار بايد از خوردن كافئين و الكل در دوران بارداري پرهيز نمايند و همچنين استفاده از ماهي خام و پنير هاي نرم نيز جزو موارد منع مصرف مي باشد .

اخيرا ديده شده است كه در برخي از ماهي ها جيوه وجود دارد . افزايش سطح جيوه در خون زنان باردار منجر به اختلالات نورولوژيكي در جنين مي شود . بنابراين نبايد در هيچ زماني مصرف شود و توصيه بر اين است كه قبل از مصرف ماهي از سالم بودن آب آن مطمئن شوند .

دقت كنيد آلودگي هاي باكتريايي در غذاهايي كه ديگر از خطراتي است كه مادران باردار را تهديد مي كند . نه فقط بخاطر اينكه آنان را بيمار مي كند بلكه همچنين بخاطر اين مطلب كه برخي از داروهاي تجويز شده براي درمان اين بيماري ها با ايجاد ناهنجاري هاي مادرزادي ارتباط دارد . همچنين مادران باردار بهتر است از پنيرهاي نرم ( تخمير شده ) و غير پاستوريزه خودداري كنند چون ممكن است حاوي باكتري ليستريا باشد . همچنين برخي از گوشت ها در بارداري مفيد نمي باشد مثل انواع هات داگ ها كه بهتر است در هنگام مصرف تا نقطه بالا حرارت داد و ترجيحا كمتر استفاده كرد و همچنين از محصولات لبني و آب ميوه هاي غير پاستوريزه مطلقا در اين دوران استفاده نكنيد .

ساير اهداف كاربردي

علاوه بر شروع ويتامين ها و دوري كردن از الكل ، از قرار گرفتن در مجاورت دود سيگار و استفاده از محصولات حاوي تنباكو بايد دوري كرد ، همچنين از مصرف بعضي از داروهاي غيرمجاز و واكسن ها . به عنوان مثال يكي از آزمايشات قبل از بارداري سرخك است كه مي توانيم واكسن آنرا بزنيم اما دقت كنيد كه هرگز نبايد بعد از بارداري از اين واكسن استفاده كنيد . يكي ديگر از موارد توصيه شده استفاده از كمربند ايمني است در داخل ماشين چون اغلب افراد فكر مي كنند كه بستن كمربند ممكن است به نوزاد آسيب برساند اما تحقيقات نشان داده است تصادف با وسيله نقليه يكي از بيشترين مواردي است كه منجر به مرگ زنان جوان مي شود . از اينرو بستن كمربند ايمني به شرطي كه به طرز صحيح از زير شكم تا روي قفسه سينه بسته شود مي تواند مي تواند از شما و بچه شما حمايت كند .

 در پايان اينكه حاملگي زمان شادي است .

بارداري بيماري نيست ، هديه زيبا از جانب خداوند و زمان مخصوصي كه شما تحت پوشش يك گروه قرار مي گيريد كه اين تيم شامل همسر شما ، خانواده شما و دوستان صميمي و پزشك شماست .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)