کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 1 ماه و 30 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 11 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

اول بودن بهتر است يا آخر بودن؟

1391/3/17 12:10
نویسنده : ماماني
1,927 بازدید
اشتراک گذاری
اول بودن بهتر است يا آخر بودن؟
بچه اول بودن يا بچه دوم بودن، خواهر بزرگ‌تر داشتن يا برادر بزرگ‌تر؟ از نظر بسياري افراد اين دو بسيار از هم متفاوت است و بر زندگي آتي فرد تاثير مي‌گذارد. خيلي‌ها مي‌گويند بچه اول بودن مصيبتي است و ترجيح مي‌دهند ته‌تغاري باشند. برعکس برخي معتقدند بچه‌هاي اول هميشه خوشبخت‌ترند. بهترين جايگاه کجاست؟ اول بودن، وسط بودن يا ته‌تغاري؟

 


 

وقتي بچه اول به دنيا مي‌آيد، مرکز توجه والدين است و زندگي‌شان را زيرورو مي‌کند. کمي نمي‌‌گذرد که مجبور مي‌شود جايگاهش را به فرزند بعدي بسپارد. با اين حال اين موضوع سبب سرخوردگي نمي‌شود. شايد حس حسودي در ابتدا وجود داشته باشد اما سپردن جايگاه به ديگري به معني پس رفتن نيست. تحقيقات بسياري نشان داده فرزندان اول خانواده معمولا در تحصيلات موفق‌ترند و براي مدت طولاني‌تري تحصيل مي‌کنند و درجه علمي بالاتري کسب مي‌کنند. به عنوان نمونه محققان نروژي و آمريکايي در تحقيقي که در سال 1986 تا 2000 روي فرزندان دختر و پسر 16 تا 74 ساله اول خانواده انجام دادند، متوجه شدند فرزندان اول در مقايسه با ساير فرزندان يک خانواده درآمد بيشتري دارند و بيشتر کار مي‌کنند. در حقيقت فرزندان اول نقش مدافعان قوانين پيشين زندگي را بازي مي‌کنند و به شکل اصول‌گرا هستند اما برعکس آنها فرزندان ته‌تغاري کمي اصلاح‌طلب هستند و به دنبال تغييرات مي‌گردند و به همين علت بزرگ‌ترها معمولا در قبال آنها حس مسووليت بيشتري دارند. بررسي‌ها نشان داده وقتي فرزند دوم يا سوم يک خانواده متولد مي‌شود، فرزند اول معمولا 2 راه پيش رو دارد؛ يا خود را شبيه به فرزند کوچک‌تر کند تا بتواند توجه والدين را به خود جلب کند يا شبيه به والدين‌اش شود و با مراقبت از فرزند کوچک‌تر توجه والدين را نصيب خود کند. اغلب کودکان راه دوم را مي‌پسندند و خود را شبيه آدم بزرگ‌ها مي‌کنند و به عبارتي مسووليت فرزند کوچک‌تر را مي‌پذيرند. آنها خود را الگو مي‌دانند و پايبند به ارزش‌ها هستند. به همين دليل موفق‌ترند!

بچه‌هاي اول بيشتر آلرژي مي‌گيرند! بررسي‌ها نشان داده احتمال ابتلا به آلرژي در کودکان اول خانواده بيش از ساير کودکان است زيرا در اولين زايمان ميزان ايمونوپروتئيني‌هايي که وارد خون نوزاد مي‌شود بيشتر است و مي‌تواند عامل ابتلا به آلرژي و تغييرات هورموني باشد. ميزان اين مواد در زايمان دوم و سوم به مرور کاهش مي‌يابد.

مهم اين است که در جايگاه خود بدرخشيد!در عين حال که در بسياري موارد فرزند بزر‌گ‌تر گمان مي‌کند با آمدن فرزند کوچک‌تر جايگاه خود را از دست داده و ديگر مثل گذشته به او توجه نمي‌شود، فرزندان دوم و سوم نيز هميشه فکر مي‌کنند در مقايسه با فرزند اول شانس کمتري در زندگي داشته‌اند. آنها هميشه مجبورند حرف‌هاي فرزند بزرگ‌تر را گوش دهند و افسوس مي‌خورند که چرا مانند فرزند بزرگ‌تر اجازه تنها بيرون رفتن يا ديرتر خوابيدن را ندارند. معمولا جايگاه فرزندان برخلاف آنچه تصور مي‌شود براي والدين اهميتي ندارند اما روان‌شناسان توصيه مي‌کنند والدين با توجه به جايگاهي که فرزند دارد به او ارزش دهند.

فرزندان اول معمولا 2 مساله متضاد را تجربه مي‌کنند. آنها براي مدتي تنها فرزند هستند و بعد ناگهان مجبور مي‌شوند عشق والدين به خود را با فرزند ديگري تقسيم کنند. وظيفه والدين اين است که براي او به عنوان فرزند اول نهايت ارزش را قائل شوند اما کاري نکنند که او خود را والد و همه‌کاره فرزند دوم حس کند. در مورد فرزند وسطي تحقيقات نشان داده معمولا آنها کمترين زمان و توجه والدين را دارند بنابراين به والدين توصيه مي‌شود هميشه با نشان دادن توجه به اين کودکان به آنها بفهمانند که برايشان ارزش قائل‌اند و آنها در خانواده جايگاهي ويژه دارند. ته‌تغاري‌ها معمولا از بيشترين حمايت برخوردارند و مادر به وي اهميت ويژه‌اي مي‌دهد. توصيه ما به والدين اين است که با کاهش توجه تا حدي به آنها کمک کنند خود را بيابند و بزرگ شوند.در حقيقت بايد گفت اين اول يا وسط يا آخر بودن يک فرزند نيست که موفقيت يا شکست او در زندگي را مي‌سازد بلکه نوع برخورد والدين با جايگاه اوست.

خواهر بزرگ‌تر داشتن بهتر است يا برادر بزر‌گ‌تر داشتن؟رفتار هيچ خواهر و برادري شبيه به خواهر و برادر ديگر نيست. همه چيز به شخصيت آنها، تاريخ خانوادگي و ارزش‌هايي که خانواده به دختر يا پسر يا بچه اول يا آخر مي‌دهد بستگي دارد. در گذشته مردم معتقد بودند بهتر است فرزند اول پسر و فرزند کوچک‌تر دختر باشد. به اين ترتيب پسر هم مي‌تواند حامي والدين باشد هم از خواهر خود حمايت کند. با اين حال در سال‌هاي اخير اين عقيده منسوخ شده و تعداد خانواده‌هايي که ترجيح مي‌دهند فرزند اولشان دختر باشد بيشتر شده است.

همجنس بودن بهتر است يا متضاد بودن؟گاهي والدين تصور مي‌کنند بهتر است جنس هر دوي فرزندان‌شان يکي باشد يا برعکس اگر از هر دو جنس فرزند داشته باشند، آنها با هم سازگارترند. درواقع بايد گفت هر يک از اين حالات ويژگي و فوايد و مضرات خاص خود را دارد. وقتي فرزندان از دو جنس متفاوت باشند همديگر را مي‌شناسند. وقتي دختربچه‌اي برادر دارد با جنس مخالف در آينده بهتر رابطه برقرار مي‌کند. از سوي ديگر 2 فرزند هم‌جنس احساس صميميت بيشتري دارند، بهتر همديگر را درک مي‌کنند و همبستگي بيشتري دارند.

 



منبع: famili.fr

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)