کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 1 ماه و 29 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 10 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

کاهش حرکات جنین در بارداری

1391/2/4 10:50
نویسنده : ماماني
2,528 بازدید
اشتراک گذاری
کاهش حرکات جنین در بارداری
 

درک اولین حرکت جنین توسط مادر ، احساس زندگی نام دارد که معمولا در هفته های 16 تا 22 بارداری برای اولین بارحس می شود. مادران ،واژه های مختلفی را برای توصیف آن به کار برده اند،بعضی آن را مانند احساس بارش اولین قطره های باران بر روی کف دست، پرواز پروانه و یا شنا کردن ماهی در داخل شکم، دانسته اند.

ابتدا این حرکات نامنظم و فاصله دارند ولی بتدریج منظم و معنی دارمی شوند. حرکات جنین به سه دسته ضعیف، قوی و غلطشی تقسیم می شود.با پیشرفت بارداری، حرکات ضعیف، جای خود را به حرکات قوی می دهند که مجددا با نزدیک شدن به زمان زایمان و به دلیل بزرگ شدن جنین و کاهش مایع امنیوتیک ( مایع دور جنین) تعداد آنها کاهش می یابد.گرچه جنین شما حرکات جهشی و غلطشی بسیاری دارد ولی شما تنها حرکاتی را بهتر و دقیقتر حس می کنید که بیست ثانیه یا بیشتر طول بکشند.

اکر عادت دارید خودتان را با خانمهای باردار دیگر مقایسه کنید، نگران نباشید زیرا هر مادری تجربه متفاوتی از حرکات جنین دارد و هر جنینی نیز الگوی حرکتی ویژه خودش را دارد. ضمن اینکه دوره های خواب و بیداری جنین، مستقل از خواب و بیداری مادر است. طبق پژوهشها، متوسط مدت خواب آرام جنین 23 دقیقه است. بنابراین اگر جنین تان حرکت نکرد ،نگران نباشید، ممکن است جنین تان خواب باشد.

روشهای ارزیابی حرکات جنین
مهمترین راه ارزیابی حرکات جنین، درک مادر از حرکات اوست. با این حال روشهای ارزیابی دقیقتری نیز وجود دارد. مانند توکودینامومتری و سونوگرافی بیو فیزیکال و لحظه به لحظه.
تعداد حرکات ایده آل جنین یا مدت زمان مناسب شمارش آنها تعریف نشده با این حال در صورتی که حرکات جنین شما کاهش یافت حتما باید این وضعیت را با پزشک یا مامای خود در میان بگذارید او می تواند برای شما در خواست سونوگرافی و تست بدون استرس بدهد.

در صورت احساس کاهش حرکات جنین، در 4 هفته آخر بارداری می توانید با شمارش حرکات جنین، از سلامت او اطمینان پیدا کنید.برای این منظور، یک لیوان شربت قند نوشیده و به پهلوی چپ بخوابید. سپس به مدت 2 ساعت حرکات جنین را بشمارید، تعداد 10 حرکت در 2 ساعت طبیعی است. اگر تعداد 10حرکات جنین ، زودتر از 2 ساعت به 10 بار رسید، نیازی به ادامه کنترل حرکات نیست. در صورتی که حرکات جنین ،کمتر از این تعداد باشد، فورا به مطب پزشک و یا ماما مراجعه کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

الهه
25 آبان 91 12:14
سلام . ممنون از اطلاعاتی که دادید
انشاالله که همیشه موفق و پیروز باشید



خواهش مي كنم خانومي.