کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 1 ماه و 24 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 5 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

فلش كارت ها

1391/5/24 15:51
نویسنده : ماماني
3,376 بازدید
اشتراک گذاری


هدف از نشان دادن فلش كارت ها چیست؟
1.نيمكره راست مغز مانند یک کتابخانه است که شما می توانید از اطلاعات ذخیره شده در آن برای آينده استفاده كنيد. دوران کودکی  یک دوره زمانی است که مي توان به آساني اطلاعات را وارد اين كتابخانه كرد . برای اطمینان از آن که اطلاعات در نيمكره راست مغز ذخیره می شود، لازم است كارت ها را به سرعت نمايش دهيد. هنگامی که نيمكره چپ مغزکار می کند ،نيمكره راست مغز  نمی تواند عمل كند. از آنجا که نيمكره چپ مغز آهسته تر عمل می کند، برای جذب اطلاعات جدید نیاز به زمان  است. هنگامی که شما با سرعت بالا در حال نمايش دادن اطلاعات هستيد نيمكره چپ مغز آنرا حس مي كند ، اما اطلاعات از نيمكره چپ مغز عبور كرده و نيمكره راست مغز جذب آنرا بر عهده می گیرد.
2. -نشان دادن سريع فلش كارت ها همانند ورزشي براي نيمكره راست مغز است همانطور كه  کار کردن یک عضله آنرا قوی تر مي كند،انجام این فعالیت ها نیز به ورزیده شدن مغز کمک می کند.

3. نمایش فلش كارت ها به عملكرد تصويري نيمكره راست مغز نیزكمك مي كند.

چند تا كارت مي توان در روز به کودک نشان داد؟

تا زمانی  کودک شما هنوز براي ديدن كارت ها علاقه مند است. اگر آموزش را از  یک سالگي شروع می کنید ،  به طور متوسط ​​60 كارت در روز که حدودا یک دقیقه نشان دادن آنها به كودك طول مي كشد .

 در کتاب  Shichida، تاکید کرده که کمیت  از کیفیت با اهمیت تر است.مدرسان   Shichida به پدر و مادر ها  توصیه مي كنند كه فلش کارت ها  بیش از 3 بار به بچه ها نشان داده نشود زيرا كار كردن با كارت هاي مشابه براي چند بار كودك را خسته مي كند.

مشكل  این فعالیت ها ، وقت گير بودن  درست كردن فلش کارت ها ست. مثلا براي درست كردن يه سري از فلش كارت هايي كه نمايش آنها يك دقيقه طول مي كشد بايد ساعتها وقت بگذاريد. بنابراین توصیه میکنم از منابع فلش کارت  آماده شده  استفاده كنيد و با چيزهايي كه خريدين مطالب خودتون را كامل كنيد است .

مي توانيد براي كودكانتان كتاب بخوانيد و مطالبي كه تو كتابها هست را برايشان به صورت فلش كارت نمايش دهيد - به طور مثال براي موضوع "زمان" مي توانيد فلش كارت هاي روز،شب،ماه ،خورشيد، ساعت آنالوگ، ساعت دیجیتال، ساعت شني، فصل ها، پاییز، زمستان، بهار ، تابستان و... را به صورت كارت نمايش دهيد.

مي توانيد از مطالب دايره المعارف براي ارتقا دانش كودك خود نيز استفاده كنيد.اين منبع بسيار مفيد براي كارتهاي اطلاعاتي روش  Doman است.

کلمات و یا تصاویر؟

 در Heguru، معتقد هستن، جلب توجه كودك با تصاوير آسان تر است . Doman مي گويد  اگر شما می خواهید به یک کودک نحوه ی خواندن را ياد دهيد ، لازم است كلمه و تصوير را به كودك نشان دهيد. به عنوان مثال، ابتدا كارت کلمه "ماشین" و به دنبال آن یک عکس از یک ماشین خوب است، اما  كارت عکسي از یک ماشین با کلمه "ماشین" که زیر آن نوشته شده است توصیه نمی شود
داشتن هر دو كارت كلمه و عكس مهم است، كارت كلمه براي آموزش خواندن كامل كلمه و كارت عكس براي آموزش تصوير لازم است .

در زير روش شيچيدا براي خواندن فلش كارت ها توضيح داده مي شود

الف)عملکرد خودکار با سرعت بالا-(بازیهای سرعتی))

پروفسور شیچیدا معتقد است که عملکرد  پردازش خودکار دلیل خوب یاد گرفتن زبان خارجی توسط کودکان را به خوبی شرح میدهد.زیرا کودکان توسط عملکرد خودکار با سرعت بالا که مربوط به قسمت راست مغز است زبان خارجی را فرا میگیرند.علاوه بر این با استفاده از این قابلیت مغز میتوان خواندن را به  کودکان آموزش داد0

مرحله اول :جمع آوری اطلاعات

تعداد زيادي از عکسها و کلمات از مجموعه های مختلف مانند: انواع حیوانات اهلی و وحشی دریایی و....انواع گیاهان و گلها-لوازم خانه-لوازم شغلهای مختلف و.......و مفاهیمی مانندرنگ(قرمز ،ابی،سبز)شکلها(دایره -مربع-مثلث و....)اندازه ها.....اعداد.......مکانها......ترتیب.....زمان را تهيه كنيد و روي كارتهايي به سايز آ5 چاپ كنيد-براي كودكان بالاي يكسال مي توان از كامپيوتر و برنامه پورپينت استفاده كرد و اسلايدها را آماده نمود

http://www.brillbaby.com/

(در اين سايت ثبت نام كنيد و از قسمت فروم بخش دانلودهاي مجاني مي توانيد كلي اسلايد دانلود كنيد-توجه كنيد اسلايدها به صورت پاورپينت و پي دي اف مي باشد بسته به نياز خود از اين سايت دانلود كنين)

با جستجو در اينترنت مي توانين اسلايدهاي خود را كامل كنيد

نكته در مورد اسلايدها:مثلا هنگام آموزش رنگها استفاده از كلمات و عكسهايي مثل سيب قرمز-موز زرد جالبتر مي تواند باشددر مورد اشكال نشان دادن ماه گرد يا پنجره مستعطيلي –در مورد مفاهيم نشان دادن دو تا شئ مثل دو تا مداد و مقايسه اينكه اين بزرگتر از ديگريستو يا مفاهيم دور و نزديك را با اشكلي كه در دور و نزديك هستن نمايش دهيم

مرحله دوم:دسته بندی اطلاعات

حالا مجموعه های فوق را به صورت ده تا ده تا دسته بندی میکنیم-ممكن است دسته هايي 15 تايي يا 8 تايي هم داشته باشيم مهم نيست – اين عدد 10 براي داشتن دستهاي يك اندازه در نظر گرفته شده است- حالا تعدادي از اين دسته ها را در  دسته ايي بزرگتر كه شامل 100 تا كارت است قرار دهيد- توجه كنيد در اين دسته بزرگتر از هر مجموعه يك دسته باشد. هر دسته 100 تايي را با نام يك روز مشخص مي كنيم.مثلا روز 1.

- در ابتداي كار با 100 تا كارت شروع مي كنيم و به تدريج تعداد را بالا مي بريم اما توجه مي كنيم كودك خسته نشود-مي توان تا 1000 تا كارت را به كودك نمايش داد.

- به كودك مي گوييم مي خواهيم خواندن را شروع كنيم-روز يك را برمي داريم (اگه به صورت كارت باشد) و يا پورپينت را باز كرده و روز 1 را اجرا مي كنيم-سرعت فلش زدن ما بايد زير يك ثانيه باشد-زمانبندي با برنامه پورپينت خيلي آسان است.

- كارت ها را از عقب به جلو بياوريد. در سه روز متوالي (پيشنهاد مي شود سه روز متوالي روزي يكبار كارتها نمايش داده شود) يك سري كارت را به كودك نشان داد.توجه داشته باشيد هيچ كارتي را در آن هنگام دوباره تكرار نكنيد.اين كار را براي تمام دستها تكرار كرده تا تمام كارتها به كودك نمايش داده شود

- كودكان بين 2- 3 سال معمولا بازيگوش هستن و جلب توجه آنها سختر مي باشد مي توان كارتهاي مربوط به يك روز را به دو قسمت كرد و با فاصله يك استراحت كوتاه نمايش داد تا كودك خسته نگردد.

مرحله سوم : نمایش کلمات در قالب تصاویر

براي كودكان زير دو سال توصيه مي شود فقط از تصاوير استفاده كنيم .و براي رفتن به مراحل بعد صبر كنيم كودك وارد سه سالگي شود

-در ابتداي هر مجموعه نام آن مجموعه را مي گوييم به عنوان مثال مي گوييم"حيوانات اهلي" بعد 10 تا كارت از حيوانات اهلي را نمايش مي دهيم  و نام آنها را بلند مي خوانيم.سپس مي گوييم –رنگ ها  و 10 تا كارت مختلف از رنگها را نمايش مي دهيم.

-براي راحتي كار مي توان اسم عكسها را در پشت كارت ها نوشت تا در هنگام كارت زدن به راحتي بخوانيد

مرحله چهارم : نمایش کلمات در قالب تصویر و نوشته

این مرحله پس از مرحله سوم قابل اجراست. در این مرحله هر دسته شامل ۲۰ فلش کارت است .بدین معنا که پس از هر تصویر اسم آن را هم نمایش میدهیم .ما باید پس از نمایش هر عکس و پس از نمایش اسم ان کلمه را بلند تکرار کنیم.میتوانیم سه روز متوالي تكرار كنيم.

مرحله پنجم : نمایش کلمات بدون تصاویر

این مرحله پس از اتمام مرحله دوم قابل اجراست و در ان زمان از مجموعه کلماتی که تا حالا نمایش داده ایم فقط بخش نوشتاری ان را به همراه خواندن ان با صدای بلند نمایش میدهیم.

مرحله ششم : نمایش جملات عکس دار

تعدادی جمله را از قبل اماده میکنیم. هر کلمه از این جمله ۳ تا ۴ کلمه ای را جداگانه در یک برگه مینویسم.ممکن است بعضی کلمات در جمله را کودک ندیده باشد ولی مهم نیست.یکی از کلمات جمله را حذف کرده به جای ان عکس میگذاریم.مانند قبل حین نمایش جمله، ان را با صدای بلند میخوانیم. کم کم تعداد کلمات جمله را زیاد میکنیم.

مرحله هفتم : نمایش جملات بدون تصاویر

این مرحله پس از اتمام مرحله هفتم قابل اجراست. در این بخش عکس ها را از جمله حذف میکنیم و به جای ان کلمه مربوطه را میگذاریم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)