کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 9 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 21 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

خاک بازی

1391/6/25 12:35
نویسنده : ماماني
1,519 بازدید
اشتراک گذاری


من و عسل و یکی از دوستان عسل خاک بازی کردیم و کلی کیف... نفری یک قاشق داشتیم و یک سطل آب. اول با قاشق قسمتی از زمین را کندیم هر جا که کندن سخت می شد چند تا قاشق آب می ریختیم بعد دوباره می کندیم. بازیمان را با افزودن مکالماتی به آن دنبال می کردم. مثلا اینکه "بچه ها می شه از این آب بخوریم" و بچه ها جواب می دادن که" نه" از زمینی که کنده بودیم کرم خاکی بیرون آمد و بچه ها جای زندگی کرم خاکی را یاد گرفتند. سوسکها می آمدند که آب بخورند بیرون آمدن سوسکها از خاک و نحوه آب خوردن و راه رفتن شان را یاد گرفتند. بعد سعی کردم با مکالماتی مفهوم بزرگ و کوچک را بهشان یاد بدهم :

 

- بچه ها نهنگ می تونه توی چاله ما زندگی کنه؟

-نه. چون خیلی بزرگه. چاله ما کوچیکه.

- ماهی قرمز کوچولومون چی؟

- آره. اون کوچیکه جا میشه!

و پرسیدن این قبیل سوالها ... جالب بود که بچه ها به نکاتی اشاره می کردند که من توجه نکرده بودم مثل اینکه "زمین تشنه است داره آب داخل چاهمون رو می خوره" و دوباره با قاشق آب می ریختیم. خیلی روز خوبی بود. هیجان بعد از کشف بچه ها برایم بسیار لذت بخش بود. مامانها می توانند در باغچه یا حیاط خانه یا هر فضای طبیعی دیگر این بازی را با بچه ها انجام بدهند تا بچه ها یاد بگیرند که طبیعت محل زندگی حیوانات و حشرات مختلف است و آسیبی به آن وارد نکنند. روزهای خوبی را در کنار فرزندان و خانواده برایتان آرزو دارم.

***


رودابه مامان عسل 4 ساله

پ.ن. با تشکر از رودابه عزیز برای ارسال این بازی - ترجمه از پینگیلیش با کمی تغییر از خانم شین

پ.ن. در جایی خوانده بودم که خاک بازی برای بچه ها بسیار مفید است به خصوص در پسر بچه ها باعث نوعی تعادل روحی روانی می شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)