کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 10 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

مهارت های کودکان، ماه یازدهم زندگی

1391/2/21 10:52
نویسنده : ماماني
1,509 بازدید
اشتراک گذاری
 

مهارت های کودکان

یازده ماهگی

شیر خوار در این سن برای گرفتن اشیای میله ای شکل از شست دست استفاده می کند. شی ای که برای بچه جالب است به دست او بدهید طوریکه راحت در دست او جا بگیرد و توجه کنید تا حالت دستش را ببیند . در موقع صرف غذا تکه های کوچک سیب زمینی یا پنیر به دستش بدهید و ببینید چطور می گیرد . برای گرفتن شی از قسن=مت گوشتی نوک انگشتانش استفاده می کند.

به خوبی می ایستد و در حالیکه دستش  را به اشیا گرفته از کناره راه می رود. بچه را از کمر بگیرید تا روی پاهایش بایستد و کم کم حمایت خود را بر دارید . بهتر است او را جلوی آینه قرار دهید تا ایستادن خود ببیند و با کلام او را تشویق کنید. اگر در حال ایستادن حمایت شود می تواند خود را به بالا و پایین بکشد(یعنی حالت بشین و پاشو ) را انجام بدهد.

به خوبی می نشیند و اگر در حالت نشسته او را هل بدهیم خود را نگه می دارد و تعادل کامل دارد اگر در حات نشسته با توپ یا ماشینی بازی کند هم نمی افد . اجازه بدهید که چیزهایی را داخل آب بیندازد اگر هم برای انجام این کار خم شود باید تعادلش را حفظ کند. از حالت نشسته به وضعیت زانو زدن در آید و روی دستها بلند شود.

غذاهای نیمه جامد را بخوبی می خورد . چیزهایی را دوست دارد به صورت نیمه جامد تهیه کنید و عادتش بدهید که بتواند به تنهایی بخورد و تکه غذا را در هر گوشه دهان طفل بگذارید تا جابجایی آن را با زبان تجربه کند. خودش هم می تواند غذا را با انگشت بر دارد و به دهان بگذارد .

با دستور شما اشیا را داخل جعبه می اندازد. کلمه داخل را به کار ببرید و طفل را تشویق کنید اسباب بازی ها را داخل جعبه بیندازد و اگر بتواند داخل جعبه را ببیند. سه شی را داخل ظرف می اندازد و اگر مفهومش را به او بفهمانید ظرف را خالی می کند. کلمه داخل و خارج را به کار برید تا با این مفاهیم آشنا شود. اگر در حال بازی کردن چیزی دیگری ببیند که خوشش بیاید آنرا رها می کند به عبارت دیگر اشیا رابر یکدیگر ترجیح می دهد و حداقل یک دقیقه شی ای را که دوست نگه می دارد.

صدا ها را تقلید می کند و سرش را مستقیما به طرف صدا می چرخاند.

اسباب بازی بچه را روی زمین بگذارید و بگوئید " اسباب بازی را بردار و به من بده " اگر نتواست اسباب بازی را بر دارید و به او کمک کنید. در این سن کودک بدون رهبری شخص دیگر ده دقیقه به تنهایی بازی می کند. چند نوع اسباب بازی جلوی او بگذارید در میان آنها می تواند چند وسیله ی معمولی مثل قاشق و فنجان پلاستیکی هم باشد گوش کردن به رادیو یا نوار آواز هم به بازی کردن طونی او کمک میکند. می توانید دورتر بایستید و برای تشویق او لبخند بزنید.

کودک می تواند در این سن ماشین را به جلو براند.

سه چهارم موارد با شنیدن کلمه نه از طرف شما کارش را متوقف می کند. نه را محکم بگویید تا توجهش را جلب کنید. با افراد خانواده در این موارد هماهنگ باشید.

برای کودکان یک داستان کوتاه بخوانید و در حین داستان گویی حالت کلام خود را تغییر دهید صدای حیوانات یا صدای قطار را در هنگام قصه گویی در آورید و وقتی هواپیما را نشان می دهید بگوئید بالا بالا ... تشویقش کنید که تقلید کند.

نامیدن اشیا و اشخاص را به او بیاموزید. با اشاره کردن به طرف افراد و اشیا نام آنها را بگویید . اعضای مختلف بدنش را بهتر است داخل آینه به او یاد بدهید. موقع قصه خوانی از او بخواهید حیواناتی را نام می برید نگاه کند .

در حالیکه روی زمین نشسته اید توپ را به  طرف شما قل بدهد بدون اینکه تعادلش را از دست بدهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)