کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 10 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

تغذیه کودک را از کجا شروع کنیم

1391/2/23 10:00
نویسنده : ماماني
1,882 بازدید
اشتراک گذاری
 

 

دیگر شیر مادر باعث افزایش وزنی چندانی در کودک نشود. اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می شود، دیگر با مقادیر همیشگی سیر نشود و دائم گرسنه و نا آرام باشد.

 

تغذیه کودک را از کجا شروع کنیم

هنگامی شروع به دادن غذای جامد به کودک خود (در سن 4 تا 6 ماهگی) کنید که:

دیگر شیر مادر باعث افزایش وزنی چندانی در کودک نشود. اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می شود، دیگر با مقادیر همیشگی سیر نشود و دائم گرسنه و نا آرام باشد.

شروع غذای جامد

درابتدا، ‌غذای جامد بایستی پس از شیر و بعنوان غذای فرعی و کمکی،‌مورد استفاده قرار گیرد. یا می توان این روش را در پیش گرفت که نیمی از تغذیه کودک با شیر و نیم دیگر با غذاهای جامد صورت گیرد. این روش،‌ انعطاف پذیری کودک در پذیرش غذاهای جدید را افزایش می دهد. بطور سنتی،‌حریره برنج اولین غذایی است که به کودک  خورانده می شود زیرا به خوبی توسط کودک تحمل می شود. ولی شما می توانید با اندکی پوره میوه یا موز یا آووکادوی کاملا رسیده له شده هم شروع کنید.

  1. اگر با حریره برنج شروع می کنید ،‌یک یا دو قاشق چایخوری از آن را با 15 تا 30 میلی لیتر از شیر مادر دوشیده شده  یا شیر سرد مخلوط کنید. با استفاده از یک قاشق پلاستیکی کوچک به اندازه یک تا دو قاشق چایخوری در روز به کودک خود بدهید.
  2. پس از چند روز این تغذیه را به 2 بار در روز افزایش دهید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا اندازهای که در هروعده یک تا دو قاشق غذا خوری به کودک خود بدهید.

اگر کودک بطور مداوم از خوردن این غذا امتناع کرد. از یک غذای دیگر استفاده کنید. اگر کودک از غذای جدید هم امتناع کرد،‌یک هفته صبر کنید و وی را فقط با شیر تغذیه کنید . سپس دوباره دوباره غذا دادن به وی را امتحان کنید.

  1. پس از چندین روز مقدار اندکی از پوره سیب یا گلابی یا موز کاملا رسیده له شده را به حریره اضافه کنید. در طی چندین روز به تدریج مقدار پوره را افزایش دهید تا اینکه مقدار آن با حریره برابر شود.اگر این غذا به خوبی توسط کودک پذیرفته شود،‌شما می توانید با جایگزینی پوره های سبزیجات معمولی مثل سیب زمینی ،‌کدو تنبل  و هویج ،‌در غذای کودک خود تنوع ایجاد کنید.
  2. به تدریج تنوع غذاها را افزایش دهید تا کودک با طعم های جدید آشنا شده و به آنها عادت کند. هر غذای جدید را به مدت چند روز به کودک بدهید و مطمئن شوید که کودک شما به آن غذا حساسیت نشان نمی دهد.
  3. اگر کودک به راحتی دو وعده غذا را می خورد،‌می توانید یک وعده دیگر به غذایش اضافه کنید تا جاییکه بتوانید سه بار در روز 2 تا 3 قاشق غذا خوری غذا بخورد.

غذای خوب برای کودک

مجموعه کتاب کدبانو

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)