کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 1 ماه و 30 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 11 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

موسیقی درد ناشی از تزریق را در کودکان کاهش می دهد.

1391/2/23 9:03
نویسنده : ماماني
1,480 بازدید
اشتراک گذاری
 

 


تحقیقات دانشکده مامایی و پرستاری خرم‌آباد نشان می‌دهد، موسیقی درد رگ گیری و تزریق را در کودکان کاهش می‌دهد.

فاطمه ولی زاده، عضو هیات علمی دانشکده مامایی و پرستاری خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هدف از این تحقیق را جلوگیری از عوارض سوء ترس ناشی از درد در کودکان به هنگام رگ گیری و تزریق عنوان کرد و گفت: ترس از درد باعث همکاری نکردن کودک، واکنش‌های شدید از جمله گریه و دست و پا زدن هنگام تزریق، افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود که با موسیقی درمانی می‌توان از عوارض و درد ناشی از تزریق در کودک جلوگیری کرد.

عضو هیات علمی دانشکده مامایی و پرستاری در ادامه افزود: برای کاهش درد تزریق و رگ گیری در کودکان، ‌٣٠ کودک شش تا ‌١٢ ساله مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به بیمارستان شهید مدنی خرم آباد را که ماهانه برای تزریق خون مراجعه می‌کردند در سه نوبت رگ گیری مورد بررسی قرار دادیم.

وی اظهار داشت: نوبت اول رگ گیری بدون استفاده از هیچ‌گونه تکنیکی برای کاهش درد در کودکان انجام شد و در نوبت دوم رگ گیری از موسیقی به عنوان یک روش انحرافی استفاده شد به طوری که در طول رگ گیری به مدت سه تا چهار دقیقه موسیقی پخش می‌شد و سپس با دو ابراز مشاهده و پرسش تصویری از کودک شدت درد اندازه‌گیری شد؛ این تحقیق نشان داد که هیچ‌کدام از کودکان درد رگ گیری را شدید ندانستند.

فاطمه ولیزاده تصریح کرد : همچنین رگ گیری به روش تنفس منظم «هی هو» نیز در بین کودکان اجرا شد به طوری که یک دقیقه قبل از رگ گیری تا پایان رگ گیری این تکنیک انجام شده و بعد از این مرحله شدت درد اندازه‌گیری ‌شد.

وی افزود: نتایج بررسی هر دو روش انحرافی درمانی، شدت درد را کمتر از روش عادی نشان داد به طوری‌ که شدت درد در روش درمان موسیقی نسبت به هر دو روش معمولی و تنفس منظم از کمترین شدت درد برخوردار بود.

عضو هیات علمی دانشکده مامایی و پرستاری خرم آباد تاکید کرد: در روش استفاده از موسیقی هنگام رگ گیری طبق روش شناسایی درد (ابزار مشاهده) و پرسش از کودک ‌٧/٢٦ درصد بچه ها رگ‌گیری را فاقد درد و هیچ‌کدام از کودکان درد رگ گیری را شدید ندانستند .

همچنین نتایج نشان داد: رگ گیری در روش تنفس منظم ‌٧/٦ درصد فاقد درد، ‌٤/١٣ درصد دارای درد شدید و هیچ یک درد را خیلی شدید ندانستند .

گفتنی است در این تحقیق نتایج آمار به روش ابزار مشاهده‌یی وبرشی، مشابه هم بودند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)