کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 10 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

آموزش آداب میز غذا به کودکان

1391/5/3 11:26
نویسنده : ماماني
1,635 بازدید
اشتراک گذاری

 

آداب مخصوص میز غذا



حتماً مایلید رفتار کودکتان در مهمانی‌ها مایه افتخار شما باشد و تحسین همه را برانگیزد؛ پس آموزش او را از حالا شروع کنید.

شاید کودک‌تان بداند که چگونه سر میز غذا بنشیند، از دستمال سفره استفاده کند و چگونه کارد و چنگال را به‌کار برد، اما آیا واقعاً آداب درست میز غذا را می‌داند؟ تعطیلات، عروسی‌ها، سالگرد‌ها، جشن‌ها و سایر مناسبت‌های اجتماعی، موقعیت‌های مهمی هستند که کودک‌تان می‌تواند آداب درست میز غذا را نشان دهد. اما بسیاری از والدین تا حدودی تصور می‌کنند که کودکان، خودشان خواهند دانست که چگونه رفتار کنند، چه کار کنند (و چه کار نکنند) و چگونه در مناسبت‌های اجتماعی آداب درست میز غذا را نشان دهند؛ اما با خجالت‌زدگی شاهد ناخنک زدن، لیسیدن انگشت و ملچ و ملوچ کردن کودک‌شان می‌باشند. تا کنون خیلی از چیز‌ها را به او آموخته‌اید، پس وقت بگذارید و اصول و آداب غذا خوردن را نیز به او بیاموزید تا کودک‌تان در مناسبت‌های بعدی بدرخشد. چگونه شروع کنید:

  • به کودکان‌تان نحوه سلام و احوال پرسی کردن از خویشاوندان و میهمانان را بیاموزید. تنها مشکل بسیاری از کودکان این است که نمی‌دانند در این موقعیت‌ها باید چه بگویند یا چه رفتاری داشته باشند. اگر مراسمی در خانه‌ دارید یا شما میزبان هستید، به کودک‎تان بیاموزید که چگونه در را باز کند و کت میهمان‌ها را بگیرد (به آن‌ها نشان دهید که چگونه کت را در دستشان بگیرند و آن را جمع و چروک نکنند). به او نحوه درست دست دادن و بغل کردن میهمانان، مخصوصاً میهمانان سالخورده و افراد معلول راآموزش دهید.
  • اگر پیش غذا سرو می‌کنید، از کودکان‌تان بخواهید که میزبان باشند. به آن‌ها بیاموزید که از مهمانان چه چیزی بپرسند، وسط بحث نپرند و به آن‌ها بگویند که چه انتخاب‌هایی دارند.به آن‌ها بیاموزید که چگونه هر چیزی که تعارف می‌شود، یکی بردارند و چگونه مودبانه تعارف را رد کنند. اگر چیزی است که به ذائقه کودکتان خوش نمی‌آید، به آن‌ها بگویید که فقط از خوردن آن صرف‌نظر کرده و درباره ظاهر، رنگ یا مزه آن اظهار نظر نکنند.
  • سر میز به آن‌ها نحوه بیرون کشیدن صندلی برای میهمان‌ها، نگه داشتن و کمک به آن‌ها برای نشستن سر میز را نشان دهید. پسر‌ها می‌توانند این کار را برای خانم‌ها یا دختر‌ها انجام دهند و هم پسر‌ها و هم دختر‌ها می‌توانند آن را به نشانه احترام برای میهمانان بزرگ‌تر انجام دهند.
  • به کودکان نحوه قرار دادن دستمال روی پا و نحوه راست و نزدیک میز نشستن را بیاموزید. حتماً به کوچک‌تر‌ها بیاموزید که آرنجشان را روی میز نگذارند.
  • آداب میز غذا را به کودک‌تان بیاموزید؛ از قبیل دست به دست کردن غذا یا درخواست کردن چیزی به جای خم شدن به آن طرف میز (و احتمالاً ریختن نوشیدنی یا بد‌تر از آن) و کشیدن غذا به اندازه‌ای که می‌دانند خواهند خورد. درست این است که غذا را از سمت چپ به راست (خلاف جهت عقربه‌های ساعت) دست به دست شود.
  • درباره نحوه چیدن میز با آن‌ها صحبت کنید، اینکه جای چنگال، کارد و قاشق کجاست و چرا گاهی وقت‌ها کارد و چنگال روی بشقاب قرار داده می‌شوند و ترتیب خاص هر کار (مثلاً اینکه ابتدا باید از قاشق و چنگال بیرون بشقاب استفاده کنند) به چه معنا است. تاکید کنید که آداب درست میز غذا ایجاب می‌کند که به همه تعارف کنند و میزبان باید غذا خوردن را با برداشتن چنگال شروع کند.
  • درباره ممنوع بودن ناخنک زدن به غذا، ملچ و ملوچ کردن، لیس زدن انگشتان و یا ختی وسوسه انگشت زدن به خوردنی‌ برای مزه کردن آن (مثل خامه روی کیک) با او صحبت کنید.
  • راست نشستن و عدم خم شدن به جلو را تمرین کنید و به آن‌ها یادآوری نمایید که غذا را باید از بشقاب به سمت دهانشان بیاورند و روی بشقاب خم نشوند.
  • آداب مربوط به نان را برایش توضیح دهید و اینکه چگونه باید در سمت چپ بالای بشقاب غذا قرار داده شود. بچه‌ها باید یاد بگیرند تمام نان را به کره آغشته نکنند؛ بلکه کره باید نزدیک محل نان قرار گیرد و فقط به اندازه یک لقمه نان برداشته و روی آن کره بمالند. برایش توضیح بدهید که برخی از نان‌ها را باید با دست پاره کرد و برخی دیگر را باید با کارد برید. کودکان کم سن‌تر نمی‌توانند تفاوت آن‌ها را درک کنند، اما کودکان بزرگ‌تر باید بتوانند تفاوت این نان‌ها را تشخیص دهند.
  • استفاده از دستمال سفره را تمرین کنید؛ اینکه چگونه باید دهانشان را پاک کنند و اگر نیاز شد وسط غذا بلند شوند یا به دستشویی بروند، آن را کجا قرار دهند.
  • چند ایده برای صحبت کردن به آن‌ها پیشنهاد کرده و حتماً تاکید کنید که با دهان پر صحبت نکنند، دهان‌شان را بیش از حد پر نکنند، با دهان باز غذا را نجوند و یا سایر عادت‌های ناخوشایند کودکانه را انجام ندهند. به کودکان باید یادآوری کنید که آرام غذا بخورند و تند‌تند غذای‌شان را نبلعند.
  • از قاشق و چنگال استفاده کنید و فقط غذاهایی را که باید با دست خورده ‌شوند، با دست بخورید. به کودکان کم سن‌تر تفاوت آن‌ها را توضیح بدهید و یادآور شوید که در مناسب‌های خاص، حتی سیب زمینی سرخ کرده را باید با چنگال برداشت و در سس فرو کرد.
  • به کودکان‌تان بگویید که همیشه از کسی که غذا را پخته است، به خاطر غذای خوشمزه او تشکر کنند، حتی اگر از نظر آن‌ها خوشمزه نباشد! یک نفر برای درست کردن آن زحمت کشیده است و بچه‌ها باید یاد بگیرند که حداقل یک یا دو مورد را که دوست داشتند، پیدا کرده و تشکر ویژه‌ای به خاطر آن‌ها کنند.
  • بچه‌ها باید تا پایان شام سر میز بنشینند یا حداقل تا زمانی که کودکان از حضور در سر میز معذور باشند و به جای دیگری بروند تا بزرگسالان بتوانند بیشتر سر میز بمانند.
  • والدین باید راه موفقیت بچه‌ها را از طریق تمرین هموار کنند. می‌توانید در خانه یک میز خیالی بچینید تا بچه‌ها سوالاتشان را پرسیده و تمرین کنند؛ به طوری که به اندازه کافی راحت و با آداب غذا خوردن آشنا باشند تا در یک موقعیت واقعی آداب درست غذا خوردنشان تحسین همه را برانگیزند.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)