کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 1 ماه و 30 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 11 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

تجر به هاي خلاصه شده در مورد بعد زايمان از زبان مادران ني ني سايتي(3)

1391/10/16 13:09
نویسنده : ماماني
3,069 بازدید
اشتراک گذاری

چند تا نکته یادم اومد چای کمی سنگین هم باعث کولیک می شه سعی کنید در انتهای روز دیگه چایی نخورید اگه هم نه حداقل خیلی سبک باشه!

در نهایت اینکه همه این سختی های کولیک نهایت تا آخر سه ماه تموم می شه رعایت کنید تا آخر دوماه خلاص شدید کمی صبور باشید تا درست تصمیم بگیرید!

دختر منم تقریبا تا 2ماه نیم وقتی می خوابید مخصوصا شبا انگار یه چیزی میومد تو دهنش از دکتر پرسیدم که نکنه ریفلاکس باشه دکتر گفت ریفلاکس بعد از 4 ماهگی مشخص می شه

اول ایتکه حتما آروغش رو بعد شیر بگیر حتی اگه مجبور باشی 20 دقیقه پشتش رو ماساژ بدی
البته من خودم تا 5 دقیقه پشتش رو ماساژ می دادم اگه آروغ نزدم می گذاشتمش زمین بعد 2 دقیقه برش می داشتم و ماساژپشت رو شروع می کردم سریع آروغ می زد (می گم ماساژ چون دختر من با ماساژ زودتر از ضربه به پشت آروغ می زد)

دوم اینکه خیلی از بچه ها فقط یه آروغ ندارند بزار اولی رو بزنه 2 دقیقه دیگه هم صبر کن اگه بازم آروغ داشت بزنه اونوقت می بینی که چقدر راحتر می خوابه

سوم اینکه بعد شیر خوردن تا 20 دقیقه نباید بچه رو خوابوند تو روز این امکان پذیره ولی شبا با اون همه خستگی دیوانه کننده هستش بنابراین بهترین راه اینه ا گه سرش رو بالاتر بگذاری البته فقط سر نه ها که گردنش خم بشه از قسمت شونه یه شیب ملایم داشته باشه که به کمرش هم فشار نیاد می تونم بگم که بدون اینکه نی نی نازت بخواد دارو بخوره مشکلش حل می شه
اگه مشکلش حل نشد در نهایت مجبوری با دکترش مشورت کنی که اونم حتما بهت شربت رانیتیدین می ده ( من خودم مخالفم چون حس می کنم معده نی نی رو تنبل می کنه کمی سختی رو تحمل کنیم بهتر از داروی شیمیایی هستش)
!!!یه نکته مهم اینکه نی نی رو شبا حتما کمی به پهلو کن که اگه هم شیر اومد تو دهنش خدای نکرده برنگرده تو ریه و ..........بپره تو گلوش که بزرگترین خطری که نوزادان رو در ماه های اول تهدیدی می کنه همینه!!!

تو خواب پیچیدن یکی از علت هاش داشتن آروغه !
درد کولیک باعث جیغ زدنه نی نی می شه
اگه دمر می زاری و خوب می شه پس نفخ داره
رژیم غذایی خودت رو خیلی رعایت کن بعد هر وعده غذایی عرق نعنا بخور آخر شب هم روغن زیتون یادت نره که بخاطر خوردن عرق نعنا یبوست نشی که خودش بد مصیبتیه!

دمر گذاشتن خودش یه راه درمانه فقط مواظب باش سرش طوری باشه که راه تنفسش بسته نشه هنوز نی نی نازت نمی تونه گردن بگیره!
کولیک ایز یا کولیک پد هم می تونه موثر باشه و در نهایت گریپ مکسچر( من از هربال میکسچر استفاده کردم راضی بودم گیاهیه حداقل مطمئن بودم که جوش شیرین بهش نمی دم) یکی گل میکسچر رو هم پیشنهاد می داد!

دختر منم تا 3 ماه پستونک نخورد عق می زد ولی ما خیلی تلاش کردیم روزی بیست دقیقه هی می کردیم تو دهنش اونم تف می کرد بیرون و...بالاخره موفق شدیم البته پستونک رو فقط موقع اینکه می خواد بخوابه می خوره وقتی هم خوابید بعد 10 دقیقه خودش می ندازه بیرون
خوبی اش اینه که من دیگه پستونکش نیستم
پستونک که دادی می بینی که چقدر زندگی زیبا تره
اعتقادی به اینم ندارم که لثه و دندون رو خراب می کنه من و شوهرم هر دو پستونک خوردیم دندونای دوتامونم ردیفه
فقط باید قبل از یکسالگی ازش بگیری و الا برت می شه دردسر

اعتماد به نفس خودت از همه اینها مهمتره اگه به حس مادری ات که خدا به صورت غریزی بهت داده گوش کنی خیلی کارهای مهمی انجام می دی که خودت هم تعجب می کنی
به خودت و غریزه مادریت ایمان داشته باش و از تجربیات با تجربه ها استفاده کن و از بچه بزرگ کردن لذت ببر!

برای واکسن دوماهگی
*مهمترین نکته اینه که حتما اول وقت برای واکسن بری که برات دردسر نشه
هرچقدر دیرتر بری نی نی بیشتر اذیت می شه!

*نکته دوم بچه رو زودتر از دوماه نبرید یکی دو روز تا یک هفته دیرتر اشکال نداره ولی زودتر نبرید!

*نکته سوم شکم نی نی رو سیر کنید و ببرید که خود گشنگی عامل گریه نباشه!

*نیم ساعت قبل از واکسن دو برابر وزنش بهش قطره استامینوفن بده (مارک حکیم روغنی نیست صورتی هم هست دخترت بهتر می خوره) مثلا اگه 4500 باشه 9 قطره بهش استامینوفن بده!

*مواظب باش که موقع زدن واکسن خواب نباشه که بترسه
الهی بمیرم طفلکی ها موقع زدن واکسن حسابی جیغ می کشن و می ترسند گریههههههههههه

*با مامانت یا شوهرت برو موقع واکسن مجبورید پاشو سفت نگه دارید که پاشو تکون نده شاید تو دلت نیاد !
البته من خودم پاشو نگه داشتم گفتم منو ببینه و احساس امنیت بکنه

اول قطره فلج اطفال رو می دن که تا اینجا همه چی خوبه بعد روی رانش واکسن رو می زنن که نی نی گریه می کنه دخترمن چنان جیغی زد که تا حالا اونطوری گریه نکرده بود دلم کباب شد من سریع صورتم رو بردم کنارش آرومش کردم و خانوم واکسنیه اومد دوباره جیغ بچه رو در آورد و یه واکسن دیگه رو روی یه رون دیگه اش زد
در حالی که داری آرومش می کنی جای واکسن رو با پنبه ی الکلی بهت می دن برای یک دقیقه سفت نگه دار تا خونش بند بیاد و بعد ا گردو نشه و لباسشو بپوشون و براش توضیح بده که به خاطر سلامتش اینکارو کردی که فکر نکنه تنبیه شده! و سریع بگیر بغلت اگه امکانش هست می می بده بخوره که خیلی تو روحیه اش تاثیر مثبت داره و آرامش پیدا می کنه(اینم قسمت روانشناسی اش)
ههههههههههههههه

چون بهش استامینوفن دادی تا برگردی خونه می خوابه سعی کن پاهاشو با یه پارچه ببندی چون هر چقدر پاهاشو تکون بده درد می کنه و بیدار می شه و گریه می کنه
هر چقدر بیشتر بخوابه بهتره هم دردشو کمتر می فهمه و گریه نمی کنه و تکون نمی خوره که باعث تب بشه!
تقریبا تا ظهر همه چی خوبه
بعد از اینکه رسیدی خونه کمپرس سرد رو شروع کن
*کمپرس سرد برای نوزاد
یه دستمال خشک رو سرد می کنی ومی گذاری جای واکسن نباید خیلی سرد باشه که خدای نکرده بچه تشنج بکنه
پس دستمال سرد وخشکه خیس نباشه! تا سه ساعت بعد واکسن همین کارو بکن دستمال سرد رو برای یک دقیقه بزار رو پاش و 5-10 دقیقه استراحت و دوباره تا سه ساعت همین کار روتکرار بکن همین کار برای تب نکردن بچه هم کمک می کنه و هم دردش کم می شه و هم باعث نمی شه که بعدا گردو بشه

یادم رفت بگم روز اول چه تب داشته باشه چه نه از هر 4 ساعت قطره استامینوفن باید تکرار بشه یادت نره خیلی مهمه
بعد ازظهر کمی دردش شروع می شه راه ببرش که آروم بشه و بخوابه به پاهاش نخور که جیغش می ره به هوا تا عصر درد پاهاش خوب می شه از ظهر هم از هر یک ساعت دمای بدنش رو چک کن
چون قطره می دی انشاالله که تب نمی کنه

*نحوه گرفتن دمای بدن نی نی
من دماسنج دیجیتالی برای زیر بغل گرفتم دکتر گفت دمای زیر بغل هر چی دماسنج نشون داد با عدد 0/6 جمع بکن یعنی اگه 36/4 شد با شش دهم جمع کنی می شه 37
اگه دما از 37 بره بالا تب حساب می شه و از 38 به بالا خطرناکه
* اگه خدای ناکرده تب کرد
*آرامشت روحفظ کن
هر چقدر تو نگران باشی نگرانی و استرست به نی نی منتقل می شه و دمای بدنش بیشتر می شه
*تکونش نده تکون دادن بدن در هنگام تب خطرناکه اگه مجبوری راه ببریش نی نی رو تکون نده
*لباساشو کم کن یهو لختش نکنی بچه تشنج بکنه
*صورت و دست و پاهاشو با آب ملایم بشور (تاکید می کنم ملایم سرد نباشه ) اگه دیدی دمای بدنش اومده پایین که خوب از هر یک ساعت فقط چکش کن
*بهش آب جوشیده شده خنک شده بده حداقل 15 سی سی آّهم کمک می کنه شاید تشخیص دادی که دوبار بهش آب بدی دست خودته
* از هر 4 ساعت هم قطره یادت نره
اگه تبش پایین نیومد و بالا رفت رو پیشونی و شکم و کشاله رانش با گاز استریل خیس خنک که حسابی آبش روگرفتی براز
**یه نکته خیلی خیلی مهم درباره تشنج و تب
یکی از علت های تشنج اینه که وقتی تب هست بدن رو یهو سرد بکنی **
بدن نباید خیلی سرد بشه
*برای مواقع خیلی خیلی اظطراری همیشه تو خونه برای نی نی شیاف استامینوفن داشته باشید که اگه خدای نکرده خدای نکرده نی نی تشنج کرد سریع استفاده بکنید تا برسونید بیمارستان!
از فردای روز واکسن از هر 6 ساعت بهش قطره رو می دی و کمپرس گرم رو شروع می کنی
دقت کن موقع کمپرس تب نداشته باشه !
کمپرس گرم هم مثه سرد دستمال یا حوله رو گرم بکنید و بزارید روجای واکسن حداقل 3-4 ساعت ادامه بدید دقت کنید کمپرس گرم رو روز اول شروع نکنید که باعث تب می شه
روز سوم هم خیلی ها می گن از هر 8 ساعت قطره بدید راستش چون دختر من تب نداشت ندادم

قبلا ها می گفتند بهتره تا سه روز جای واکسن آب نخوره من خودم رعایت کردم
اگه می تونی اون شب خونه مامان یا کسی که می تونه کمکت خونه باش یا اونا بیان پیشت که بتونی از تجربیاتشون استفاده کنی و دچار فشار روحی نشی

در نهایت نگران نباش خیلی از بچه ها این دو روز رو خیلی راحت می گذرونن من دیگه سختشو گفتم که خودت رو آماده کنی در سخت ترین حالت هم این دو سه روز به خوبی می گذره
تو این سه روز نی نی هم بی قرار می شه وهم شیر کم می خوره نگران نباش طبیعیه رفلکسیه که بدنش به خاطر واکسن از خودش نشون می ده
امیدوارم تجربیاتم به دردت بخوره!

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مهسا
28 آذر 92 12:58
تمام این نوشته ها و نظرات درسته اگر فقط کمی حوصله بخرج بدین بچه ای ارام خواهید داشت من بچه خودم از اولین روز تولد تا الان که 4 ماهشه برای خواب از هیچ وسیله کمکی استفاده نکردم میزارمش پایین اروم می خوابه تمام تجربیات این دوست عزیز واقعا عملی و بچه ای اروم خواهید داشت
مهسا
28 آذر 92 13:09
من بچه ام روزهای اول خیلی غروبها شکم درد داشت به عبارتی کولیکی بود هرچی کولیک ایز می دادم تاثیر نداشت ولی خودم همیشه در سه وعده عرق نعنا و رازیانه یا چهل گیاه می خوردم و از 1 ماهگی به بچه ام جوشانده های گل بنفشه که خلط اوره و شکم رو روان می کنه ، خوده عرق نعنا با نبات می دادم طوری که دیده قطره کولیک نمی دادم بچه ام اروم و راحت می شد بهش بعضی وقت ها ترنجبین و بادریجه هم می دادم که ارام بخش و خواب اور بودش.از همه اینها مهم تر آروغشو می گرفتم حتی اگر نیم ساعت میشستم یا پشتشو میزدم یا به شکم رو دست یا رو بالشت می خوابوندم و اونم سریع اروغ میزد گل بنفشه که می دادم اگر سرما خورده هم که بود خلط هاشو بعد 6 یا 7 ساعت میاورد و بچه سبک می شد