کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 10 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

مهارت های کودکان، ماه دهم زندگی

1391/2/21 10:51
نویسنده : ماماني
1,548 بازدید
اشتراک گذاری
 

 

مهارت های کودکان

ده ماهگی

کودک در این زمان  بدون کمک می ایستد.

کودک می تواند با گرفتن دست بزرگترها چه در حال طاقباز خوابیده باشد و چه در حالت خوابیده به شکم، خود را از حالت خوابیده به حالت نشسته در آورد ممکن است با گرفتن پایه میز هم این کار را انجام دهد،‌با نشان دادن اسباب بازی او را تشویق کنید تا حرکت کند.

غذاهای تکه تکه شده را که توسط والدین تهیه شده،‌ می خورد. تکه های موز،‌سیب زمینی ،‌نخود،‌ پنیریا ماکارونی را در جلوی بچه بچینید و او را تشویق به برداشتن و خوردن کنید . در میان کار کمی مایعات برای نوشیدن به طفل بدهید. در این سن می تواند به راحتی از فنجانی که توسط والدین گرفته شده،‌بنوشد اما بهتر است یک پیش بند خیلی بزرگ برای او ببندید و محتوای فنجان را هم قبل از نوشیدن به او نشان بدهید.

دو یا سه قطعه مکعب کوچک را در آن واحد در دست دهد لمس و آزمایش می کند. حس کردن بافتهای مختلف اجسام بخصوص بافتهای طبیعی برای پرورش ذهنی شیر خوار در این سن خیلی اهمیت دارد و بهتر است این تجربه رااز او نگیریم برای پرورش مهارت حرکتی او می توانیم از او در خواست کنیم مکعب را فقط به درون دست ما بیندازد.

اگر او را با نام خودش صدا بزنیم عکس العمل مناسبی  نشان می دهد،‌معمولا صدایی از خود در می آورد و اگر در مورد انجام کاری او را نهی و سرزنش کنیم کاملا متوجه می شود.

اگر در حالیکه پای خود را روی زمین دراز کرده اید نشسته باشید و بچه را روی پای خود نشانده اسباب بازی مورد علاقه اش را در طرف دیگر اتاق به او نشان بدهید بدون کمک شما خود را به حالت چهار دست و پا در می آورد و به طرف آن حرکت می کند تا به آن برسد.

اگر در حالیکه کودک را روی صندلی بلندی نشسته او را نزدیک به سفره خانواده قرار دهیم هم بقیه را تماشا می کند و هم از نظر اجتماعی پیشرفت می کند. وقتی جمع خانواده با هم مشغول گفتگو هستند گاهی یک لبخند هم به کودک بزنید یا دستی به سرش بکشید.

کودک در این سن در پاسخ به حالت صورت دیگران لبخند می زند و حرکات لبها و صداها ی مختلفی که شما از خود در می آورید تقلید می کند.

 

اگر در مقابل کودک زانو بزنید و در حالیکه او ایستاده است دو انگشت سبابه ی کودک را بگرید می تواند سه بار با خم و راست کردن زانو برقصد.

از وضعیت ایستاده با گرفتن میز کمی زانو ها را خم کرده و می نشیند تا اسباب بازی را از زمین بردارد. کنار میز چهار قدم راه می رود تا ماشینش را روی میز راه ببرد و ممکن است دو سه قدم هم بدون کمک راه رفته و به طرف شما بیاید و قادر است خود را از مبل  بالا بکشد.

در مقابل آینه با هم بازی کنید. اجازه بدهید به جزئیات چهره شما توجه کرده  به تصویر داخل آینه دست بزند.

در پیش چشم کودک اشیایی کوچک را درون ظرف دهانه گشاد بریزید و صدای آنها را با تکان دادن ظرف در آورید و سپس آنها را خارج کنید و او را راهنمایی کنید تا این کار را انجام دهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)