کله قند ماکله قند ما، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 10 روز سن داره
زندگی مامان و بابازندگی مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

کودک خلاق فردا...........

غذاهای ممنوع

1391/2/23 8:58
نویسنده : ماماني
2,405 بازدید
اشتراک گذاری
 


دستگاه گوارش کودک برای تطبیق وهماهنگی از شیر به غذای جامد، نیاز به زمان دارد. پس بهترین راه این است که در آغاز تغذیه با غذای جامد، دستگاه گوارش اورا با عجله وطعم ومزه های مختلف خسته نکنیم.


دستگاه گوارش کودک برای تطبیق وهماهنگی از شیر به غذای جامد، نیاز به زمان دارد. پس بهترین راه این است که در آغاز تغذیه با غذای جامد، دستگاه گوارش اورا با عجله وطعم ومزه های مختلف خسته نکنیم.

در نخستین روزها وهفته های تغذیه با غذای جامد، باید از دادن بعضی از غذاها به کودک خودداری کرد:

دانه های خوراکی: این دانه ها مانند: گندم ، جو، جو دو سر و ... هستند. پروتئینی که در این دانه ها وجود دارد، به " گلوتن " معروف است. این ماده می تواند در برخی ازکودکان مستعد، باعث بیماری " سلیاک " شود و به روده و سیستم گوارش صدمه بزند. به طور کلی، ندادن این گونه دانه ها، می تواند تا رشد کامل روده ها و دستگاه گوارش کودک به تاخیر بیفتد و مشکلی برای تغذیه کودک ایجاد نمی کند.

میوه های ترش: مثل مرکبات، توت، انگورومیوه هایی با طعم خیلی تند مثل ریواس، انگور فرنگی، آلوچه. هضم این مواد برای سیستم نارس گوارش کودک اشکال ایجاد می کند و طعم تند آنها موجب از دست دادن اشتیاق کودک به خوردن غذاهای جدید می شود.

طعم ها ومزه های شدید: برای نمونه می توان به پیاز، سیر و یا گیاهان دیگر اشاره کرد.

نمک: نمک به طور طبیعی در بافت مواد طبیعی وجود دارد. اما " کلیه " های کودک قادر به سازگاری با نمک بیشتر نیستند. اضافه کردن نمک می تواند باعث ازدیاد نمک در بدن وافزایش فشار خون در سنین رشد وحتی دوره های بعدی زندگی شود. از دادن گوشت های کنسرو شده و با نمک و یا گوشت گوساله و تن وحتی سبزیجات کنسرو شده، در این سنین به کودک خودداری کنید.

قند وشکر: غذاهایی را برای این سنین کودک انتخاب کنید که به طور طبیعی دارای قند باشند، چون این غذاها علاوه بر مزایای قند طبیعی، از فاسد شدن دندان های اولیه کودک به وسیله قند­های مصنوعی جلوگیری می کنند.

عسل: عسل به طور طبیعی دارای نوعی با کتری طبیعی است که باعث بیماری " بوتو لیسم" - مسمومیت شدید- می شود؛ پس تا قبل از یک سالگی، از دادن عسل به کودک خودداری کنید.

خشکبار: دانه هایی مانند بادام زمینی، بادام درختی، گردو، فندق و ... هستند. دانه گیاه آفتابگران و کنجد هم ممکن است باعث ایجاد حساسیت در بعضی کودکان بشود.

شیر گاو، بز وشیر سویا: از این شیرها، فقط در صورتی که مخصوص کودکان تهیه شوند، می توان استفاده کرد. از شیر بز و یا سویا ، فقط پس از مشورت با پزشک کودک و یا متخصص تغذیه استفاده کنید.

تخم مرغ: تخم مرغ هم می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. از استفاده همزمان زرده وسفیده تخم مرغ در این سنین خودداری کنید.

دل، جگر و سایر موادغذایی مانند آن: این گونه موادغذایی به علت میزان ویتامین "آ" در حد بالا، برای کودکان مناسب نیستند.

صدف ها وغذاهای دریایی: این غذاها، به علت هضم سخت می توانند باعث دردهای شکمی کودک شوند. پس، بهتر است تا قبل از یک سالگی از مصرف آنها خودداری کنید.

غذاهای دارای فیبر زیاد: این غذاها مانند لوبیا، نخود و به طور کلی حبوبات کنسرو شده هستند. مواد غذایی فیبردار، ملین هستند که این مسئله سبب جلوگیری از جذب مواد غذایی مفید در بدن کودکان می شوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)